Музична казкотерапія у вихованні гармонійної особистості

Напрям музичної казкотерапії з’явився відносно нещодавно, проте вже встиг чудово себе зарекомендувати. Як, власне, і казкотерапія, яка виникла наприкінці XX століття й по сьогодні продовжує дивувати силою свого впливу на дитячі душі.

Картинки по запросу "діти слухають казку"

Формування гармонійної особистості дитини

Формування гармонійної особистості дитини старшого дошкільного віку насамперед пов’язане з ієрархією її мотивів (цінностей), коли вона здатна у ситуаціях вибору надавати перевагу вищим цінностям, наприклад, допомога ближньому замість егоїзму. Так, рівень цінностей конкретної дитини або групи дітей можна визначити за допомогою казкотерапії, обговорюючи мотиви поведінки казкових персонажів.

Гармонійність та дисгармонійність особистості дитини формується вже з перших років її життя, тому треба звертати особливу увагу на:

  • формування характеру та мотивів дитини;
  • ситуації прояву позитивної активності дитини.

Заохочуючи дитину до цікавої діяльності, наприклад, слухання добрих казок і музики, можна досягти більшого, ніж пригнічуючи небажану поведінку дитини. Так, у випадку, коли є прояви дисгармонії, можна спостерігати різноманітні порушення у дитини:

  • поведінкові;
  • емоційні;
  • пізнавальні.

Вплив музичної казкотерапії на гармонійний розвиток дитини

Музична казкотерапія — це велика радість для дитини. Такі заняття стимулюють творчі здібності дитини, розвиток яких є необхідною умовою виховання гармонійної особистості, а ще — сприяють розвитку та функціонуванню у неї:

  • пізнавальних процесів та пізнавальної активності;
  • емоційної та вольової сфер;
  • комунікативно-мовленнєвої сфери;
  • морально-естетичних потреб.
Картинки по запросу "діти інсценують казку"

Музика і казка, які поєднуються, пробуджують уяву дитини, збагачують її новими смислами, образами та уявленнями. Співвідношення в застосуванні музичних та літературних творів може бути різним — залежно від потреб конкретної дитини (або групи дітей) та її сприйняття.

Казка та музика на терапевтичних заняттях

Казка на занятті з музичної казкотерапії може бути як проблемною, де дитині доводиться розв’язувати та обговорювати моральні колізії з життя казкових персонажів, так і медитативною, спрямованою на спокійне засвоєння дитиною приємних образів. Доречно буде дібрати й відповідну музику, адже музика так само здатна і збуджувати, і заспокоювати слухача. Окрім того, казка в поєднанні з музикою здатна ознайомити дитину з різними історичними епохами, світосприйняттям різних народів тощо. Так, наприклад, розповідь української чи японської народної казки можна доповнити звучанням етнічної музики. Завдяки цьому в уяві дитини постане цілісний образ, який вона глибоко проживе, і вплив терапевтичних властивостей казки та музики в такому поєднанні буде ефективнішим.

Слухання казки та музики робить дитину більш чутливою та спостережливою. Вслухаючись в інтонації казки та музики, у дитини розвиватиметься «емоційний» слух. Завдяки цьому вона зможе за голосом розрізняти настрій, наміри, міру правдивості іншої дитини або дорослого. У свою чергу музичні ритми сприятимуть розвитку рухової активності дитини, тому бажано включати рухові вправи під музику.

Коли дитина навчиться вслухатися в музичні ритми, їй легко буде імпровізувати:

  • створювати власний танок;
  • відповідати своїм тілом на музичні імпульси;
  • втілювати в музичних рухах образи казкових персонажів.

Драматизація казки також сприятиме руховій активності дитини: жестами та мімікою вона зможе зобразити того чи іншого казкового персонажа.

Сприймання казки та музики потребують від дитини:

Картинки по запросу "діти інсценують казку"
  • уваги;
  • пам’яті;
  • волі;
  • навичок слухання та зосередження.

Розмова після казки чи музичного твору сприяє розвитку мовлення, позбавляє дитину страхів висловлювати власну думку, адже йдеться ніби про казкових персонажів, а не про саму дитину.

Завдяки активному сприйманню музики дитина здатна зануритися у свій внутрішній світ і видобути з нього найнесподіваніші асоціації. Так дитина:

  • привчатиметься до духовної зосередженості;
  • напрацьовуватиме вміння прислухатися до себе;
  • пізнаватиме свій духовний світ;
  • розвиватиме власну інтуїцію.

Адже у людини, яка навчилася прислухатися до себе, більше шансів зробити у житті правильний вибір — вибір серця, а отже, й стати щасливою та гармонійною особистістю.

Як правильно обрати казку Дитину слід виховувати на казках із яскравими, позитивними героями та високими моральними орієнтирами, адже якщо не буде героїв із позитивними якостями і шляхетними намірами, то дитина змушена буде обрати роботів та монстрів, які часто керуються у своїх діях низькими мотивами. У вихованні гармонійної особистості дитини важливо формувати перевагу вищих мотивів над нижчими, і за таким самим принципом потрібно обирати й казки. Якщо «герой» керується егоїстичними мотивами та жагою помсти, досягає свого обманом, і оповідач це схвалює, навряд чи такий персонаж збагатить внутрішній світ дитини моральними орієнтирами. Тому роль дорослого тут є визначальною. Адже саме від його моральних орієнтирів, від його емпатійності та гармонійності залежатиме вибір літературного та музичного матеріалу, а в результаті — і підхід до всебічного виховання гармонійної особистості дитини.