
Шановні батьки!
Пропонуємо вам самостійно визначити, наскільки ваша дитина готова до вступу до школи. Ваші відверті відповіді на запитання опитувальника допоможуть запобігти можливим проблемам на початковому етапі навчання дитини у школі.
Звертаємо вашу увагу на те, що всі перераховані знання та вміння є не обов’язковими, а лише бажаними. Пам’ятайте: дитина не має володіти всіма без винятку переліченими характеристиками та навичками.
Окрім відповідей «так» або «ні», на запитання опитувальника можна відповідати «завжди», «інколи», «часто», «зрідка», «ніколи».
Побутовий досвід дитини:
- Чи доводилося дитині супроводжувати вас на пошту, у банк?
- Чи їздили ви разом з нею громадським транспортом?
- Чи виявляє дитина сталий інтерес до якої-небудь діяльності, чи має хобі?
- Чи маєте ви змогу регулярно читати дитині книжки чи розповідати історії? Чи уважно й залюбки вона слухає, коли ви читаєте їй уголос?
- Чи виникає у дитини бажання переглядати книжки самостійно? Чи проявляє вона інтерес до читання?
- Чи запитує дитина, що означають ті чи ті слова?
Початкові знання з різних сфер:
- Чи орієнтується дитина в основних просторових поняттях (правий-лівий, зверху-знизу), чи розрізняє величини (великий-малий, довгий-короткий тощо)
- Чи розуміє дитина найпростіші принципи класифікації, наприклад: знайти серед кількох картинок одну «зайву» або назвати речі, які можуть котитися, а які не можуть тощо?
- Чи може дитина втримати в пам’яті й виконати, принаймні, три вказівки?
- Чи може дитина назвати більшість літер абетки?
Комунікативні вміння:
- Чи бере дитина участь в іграх інших дітей, чи ділиться з ними іграшками?
- Чи дотримується вона черги, коли цього потребує ситуація?
- Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи?
- Чи може дотримуватися загальних правил у грі з іншими дітьми?
Мовленнєвий розвиток:
- Чи може дитина назвати основні предмети, які її оточують?
- Чи легко дитині відповідати на запитання дорослих?
- Чи може дитина пояснити призначення побутових речей, як-от: пилосос, лійка, стіл тощо?
- Чи може дитина пояснити, де розміщено певні предмети: над столом, за стільцем, на підлозі, біля стіни тощо?
- Чи може дитина розповісти історію, описати випадок, що стався з нею?
- Чи чітко дитина вимовляє слова, звуки?
- Чи вміє дитина утворювати різні граматичні форми слів?
- Чи здатна дитина брати участь у спільній розмові, розігрувати які-небудь ситуації?
Емоційний розвиток:
- Чи весела дитина (удома та в колі товаришів)?
- Чи сформувався в дитини образ себе як людини, яка багато чого може?
- Чи легко дитині підлаштуватися до змін у звичному розпорядку дня, «переключатися» з одного завдання на інше?
- Чи здатна дитина працювати самостійно, змагатися у виконанні завдань з іншими дітьми?
- Чи бадьора та зацікавлена дитина?
Фізичний розвиток:
- Чи добре дитина чує?
- Чи добре вона бачить? Пам’ятайте, що навіть незначне, вчасно не скореговане зниження зору в дитини може стати причиною невстигання в навчанні, а надалі — призвести до зниження самооцінки, проблем у поведінці.
- Чи здатна дитина посидіти спокійно впродовж певного часу?
- Чи розвинена в дитини координація моторних навичок? Наприклад, чи може вона вільно гратися м’ячем, стрибати, спускатися та підніматися сходами? За потреби проконсультуйтеся у дитячого невролога.
- Чи здорова, активна та бадьора дитина?
Слухове та зорове сприймання:
- Чи здатна дитина розпізнавати слова, які починаються з різних звуків, як-от: ліс-ніс, мак-лак?
- Чи може дитина повторити за дорослим декілька слів або цифр?
- Чи здатна дитина переказати історію, зберігши основну думку і послідовність подій?
- Чи здатна дитина розкласти по порядку (в логічній послідовності) серію з чотирьох рисунків?
- Чи розуміє дитина, що читати правильно зліва направо?
- Чи може дитина ідентифікувати схожі та несхожі форми? Наприклад, знайти картинку, яка не схожа на інші?
- Чи може дитина зорово розрізняти букви й короткі слова, наприклад: [б]-[п], сум-шум, лоб-рот, кіт-лід?
Загальна та психологічна готовність до вступу в школу. Чи вміє дитина:
- Пояснити за допомогою слів, а не показуючи пальцем, що вона хоче?
- Розмовляти зв’язно, наприклад, «покажи мені…», «поясни, як…»?
- Розуміти зміст того, про що їй читають?
- Чітко вимовляти своє ім’я, прізвище? Чи пам’ятає свою домашню адресу?
- Писати олівцем чи восковою крейдою на папері?
- Користуватися фарбами, пластиліном, кольоровими олівцями, фломастерами?
- Вирізати ножицями з тупими кінцями, до того ж рівно і не поранившись?
- Слухати й виконувати отримані вказівки?
- Уважно слухати, коли хтось із нею розмовляє?
- Зосередитися мінімум на десять хвилин, щоб виконати отримане завдання?
- Захоплено слухати, коли їй читають уголос або розповідають історії?
- Позитивно оцінювати себе: я — людина, яка багато чого може?
- «Підлаштовуватися», коли дорослі змінюють тему розмови?
- Виявляти інтерес до предметів та явищ, які її оточують?
- Добре ладнати з іншими дітьми, без значних конфліктів і образ?
Ваші взаємини з дитиною, ваша роль у підготовці її до навчання (важливо відповідати чесно):
- Чи подобається вам ваша дитина?
- Чи дивитеся ви на дитину, коли вона з вами розмовляє?
- Чи справді ви слухаєте те, про що дитина говорить?
- Чи намагаєтеся ви викликати в дитини відчуття значимості того, про що вона говорить?
- Чи виправляєте ви вимову дитини?
- Чи дозволяєте ви дитині припускатися помилок?
- Чи хвалите ви дитину, чи обіймаєте її?
- Чи говорите дитині про свої почуття?
- Чи ви смієтеся, жартуєте разом із нею?
- Чи щодня ви відводите час для читання дитині книжок і для бесід із нею?
- Чи граєте ви з дитиною в ігри?
- Чи підтримуєте ви захоплення та інтереси дитини?
- Чи є у дитини хоча б одна-дві власні книжки?
- Чи є у дитини вдома власна кімната чи особливе місце — «особиста територія»?
- Чи намагаєтеся ви показати дитині приклад, читаючи газети, журнали, книжки, виявляючи інтерес до навколишніх подіями
- Чи обговорюєте ви з дитиною і з усією родиною щось цікаве з прочитаного або почутого вами?
- Чи намагаєтеся ви сказати все за дитину, перш ніж вона сама встигне відкрити рота: наприклад, у магазині, на прийомі у лікаря або в інших ситуаціях?
- Чи дивитеся ви телевізор разом із дитиною?
- Чи ставите ви дитині запитання за змістом побаченого по телевізору?
- Чи обмежуєте ви перегляд дитиною телевізора, користування комп’ютером, планшетом тощо?
- Чи намагаєтеся ходити з дитиною на звичайні, «безцільні» прогулянки?
- Чи були ви з дитиною в зоопарку, у театрі, у музеї? Чи збираєтеся піти куди-небудь із нею найближчим часом?