
Беззаперечним є той факт, що підготовку дитини до школи слід розпочинати завчасно. Це полегшить складний і важливий для її подальшої соціалізації адаптаційний процес і дасть змогу уникнути можливих проблем зі здоров’ям дитини під час переходу з дошкільного навчального закладу до початкової школи. Тому основним завданням педагогічного колективу дошкільного навчального закладу в роботі з дитиною старшого дошкільного віку є формування необхідних майбутньому школяреві знань, умінь і навичок, а медичних працівників — підтримання і збереження його здоров’я.
Для оздоровлення та підготовки до школи дитину старшого дошкільного віку мають завчасно оглянути дільничний педіатр, лікарі-спеціалісти та логопед. Так, невропатолог може виявити та скорегувати підвищену збудливість, логопед — порушення мовлення, ортопед або хірург — можливі відхилення в розвитку опорно- рухової системи дитини. Також слід звернути увагу на стан носоглотки дитини, тому доцільно проконсультуватися з отоларингологом.
Не варто під час медогляду оминати й окуліста. Адже своєчасне виявлення порушення зору дасть змогу дитині звикнути до окулярів, якщо їх призначить лікар, ще до початку навчального року. Якщо ж не виправити певні порушення, зокрема дефекти мовлення дитини, ще до вступу до школи, то вони можуть призвести до непорозуміння з однолітками, стресових ситуацій, замкнутості, і в перспективі — ускладнити адаптацію дитини і вплинути на її здоров’я.
Протягом медичного огляду, що проводять безпосередньо перед вступом до школи, дитину обов’язково оглядають педіатр і лі- карі-спеціалісти. Відповідно до медичної карти дитини (для дошкільного та загальноосвітнього навчальних закладів) за формою № 026/о,* затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров’я, які надають амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу населенню, незалежно від підпорядкування та форми власності» від 29.05.2013 № 435, медичний огляд проводять такі лікарі-спеціалісти, як: педіатр; ревматолог; ортопед або хірург; офтальмолог; отоларинголог; невропатолог; дерматовенеролог; логопед; стоматолог.
Під час переведення дитини з дошкільного навчального закладу до школи її медичну карту за формою № 026/о передають адміністрації загальноосвітнього навчального закладу.
Зміцнення органів і систем органів дитини
Для підготовки дитини до школи важливе значення має зміцнення органів дихання, серцево-судинної та опорно-рухової систем.
У шести-, семирічних дітей слизові оболонки верхніх дихальних шляхів і голосових зв’язок дуже вразливі, тому досить часто діти страждають на нежить, запалення гортані, бронхів і легень.
Для зміцнення гортані та голосових зв’язок можна виконувати такі вправи:
- пускання мильних бульбашок;
- видихання повітря через соломинку в склянку з водою;
- здування фантиків зі столу — гра «Хто далі?»;
- гра на губній гармошці, сопілці; спів.
Для профілактики захворювань органів дихання корисно практикувати дихання через ніс. Під час носового дихання повітря очищується від пилу, мікробів і шкідливих домішок, зігрівається та зволожується. Натомість за ротового дихання порушується природний ритм цього процесу, зокрема вдих є вдвічі коротшим за видих, що може спричинити головний біль, швидку втомлюваність.
У період активного росту серце дитини менш стійке до впливу шкідливих чинників, насамперед — інфекцій. З огляду на те, що серцево-судинна система функціонує в тісному взаємозв’язку із системою органів дихання, за зміни частоти дихання змінюється ритм роботи серця та навпаки. Отже, для підтримання здоров’я серцево-судинної системи найефективнішою є рухова активність, як-от:
- біг;
- швидка ходьба;
- плавання;
- катання на велосипеді.
Фізичні навантаження слід суворо дозувати, визначаючи час та інтенсивність тренування за самопочуттям дитини під час тренування.
Неправильна постава негативно впливає на роботу внутрішніх органів: ускладнює роботу шлунково-кишкового тракту, серцево-судинної системи, легень. Зокрема, життєва ємність легень зменшується, обмін речовин погіршується. Через це в дитини може погіршитися апетит, виникнути млявість, головний біль, швидка втомлюваність.
Із часом неправильна постава може спричинити такі порушення, як лордоз, кіфоз і сколіоз. Часто ці патології виявляють у дітей із слабко розвиненою мускулатурою. Щоб уникнути порушень опорно- рухової системи, слід пам’ятати, що запорукою правильної постави є фізичний розвиток.
Не можна обмежувати рухову активність дитини, адже лише в русі розвивають м’язову систему, зміцнюють скелет, формують правильну поставу. Окрім цього, робота м’язів має безпосередній зв’язок із центральною нервовою системою дитини, сприяє її розвитку.
Для профілактики порушень опорно-рухової системи дитини слід дотримуватися таких умов:
- матрац на ліжку дитини має бути жорстким;
- меблі, особливо стілець і стіл, мають відповідати зросту дитини;
- одяг та взуття слід обирати за розміром, воно має бути зручними;
- взуття дитини має бути на невисокому підборі з фіксованою п’яткою.
Також загальному фізичному розвитку дитини сприяє достатнє перебування на відкритому повітрі, ходіння босоніж піском, травою, галькою тощо.
Зберігаємо та розвиваємо слух та зір дитини
Слух та зір належать до органів чуття, завдяки яким дитина пізнає навколишній світ. Тому дуже важливо дотримуватися гігієни органів слуху та зору аби підтримувати їх у здоровому стані.
Слух впливає не лише на сприйняття навколишнього світу, а й на стан загального здоров’я дитини.
Щоб зберегти слух дитини, слід дотримуватися таких правил: захищати вуха дитини від переохолодження; лікувати навіть незначний нежить;
оберігати слуховий апарат від сильних або тривалих подразників.
За підвищеного рівня шуму продуктивність фізичної праці знижується на 30%, а розумової — на 60%. Особливо небезпечні для дітей навушники, бо дуже сильні вібрації призводять до розтягнення барабанної перетинки, втрати її еластичності, а отже — до зниження слуху.
Для розвитку слуху дітям можна пропонувати слухати шум за вікном, а потім уявляти дії, що спричиняють цей шум. Цю вправу можна виконувати, коли за вікном іде дощ, хтось бігає по сухому листю, працює газонокосарка тощо.
Також корисними для дітей є такі ігри, як:
«Вартовий» — запропонувати дитині заплющити очі та вгадати, хто пройшов повз неї;
«Вгадай за звуком» — дитина вгадує, як виникають або з чим асоціюються дії, що проводять за ширмою —
- креслення олівцем на папері;
- зминання кальки або фольги;
- переливання води;
- пересипання крупи;
- стискання мішечка з крохмалем.
Наприклад, звук зминання фольги нагадує смаження яєчні, стискання мішечка із крохмалем — кроки по хрусткому снігу.
Такі ігри не лише тренують слух, а й розвивають фантазію дитини.
Очі влаштовані так, щоб дивитися вдалину, ковзаючи з предмета на предмет. Натомість майже вся робота дітей, особливо старшої групи дошкільного навчального закладу, побудована на статичному напруженні м’язів очей. Це призводить до регулярного перенапруження очей, витягування кришталика, деформації очного яблука, через що виникають порушення зору. У дітей дошкільного віку такі порушення можуть бути не такими помітними, як у дітей під час навчання в школі, де навантаження на зір збільшиться.
Щоб уникнути напруження зору, слід дотримуватися таких правил:
- суворо стежити за освітленням робочого місця дитини —
- світло має падати ззаду і зліва (у шульги — справа);
- на робоче місце не має падати тінь від руки;
- уважно ставитися до вибору книжок для дітей, особливо якщо дитина вже сама читає —
- шрифт тексту має бути великим, чітким;
- папір має бути звичайним, а не глянцевим.
- забороняти дитині читати чи розглядати ілюстрації та картинки лежачи.
Слід пам’ятати, що не читання псує зір, а дрібний і нечіткий шрифт або погане освітлення під час читання.
Також корисним для очей є моргання. Воно сприяє розслабленню напружених м’язів ока, покращенню роботи зорового нерва і сітківки. Також моргання допомагає очам швидше фокусуватися і поліпшити їх співвісність, тобто дає змогу запобігти не лише короткозорості, а й косоокості. Саме тому під час напруженої роботи очей слід робити короткі перерви і пропонувати дітям моргати.
Отже, вище наведені рекомендації, які медична сестра дошкільного навчального закладу може надати батькам майбутнього школяра, дадуть змогу належно підготувати їхню дитину до переходу в початкову школу.