Як неоціненний Божий дар сприймаємо ми дітей, покладаючи надії на те, що виростуть вони здоровими, добрими, розумними. Проте за останні роки стан здоров’я дітей в Україні погіршився. Зросла кількість застудних та інфекційних захворювань, що негативно позначається на фізичному розвиткові дошкільнят.
У дошкільному дитинстві закладаються основи здоров`я, виховуються основні риси особистості людини. Міцне здоров’я – важливе підґрунтя успішного всебічного розвитку дитини і розкриття її особистісного потенціалу. Саме тому принцип оздоровчої спрямованості навчально-виховного процесу виокремлюється як один із стратегічних у сучасній системі дошкільної освіти.
Відповідно до законів України «Про дошкільну освіту», «Про фізичну культуру» одним із пріоритетних напрямків освітнього процесу в нашому закладі дошкільної освіти є фізичне виховання та оздоровлення дітей. Основна мета фізкультурно-оздоровчої роботи – охорона та зміцнення здоров’я, підвищення опірності й захисних сил дитячого організму, покращення його працездатності; своєчасне формування у малюків життєво важливих рухових умінь та навичок, розвиток фізичних якостей і забезпечення належного рівня фізичної підготовленості; виховання стійкого інтересу до рухової активності, потреби в ній, вироблення звички до здорового способу життя.
Основою системи фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному закладі є руховий режим як сукупність різних засобів та організаційних форм роботи з дітьми, які раціонально поєднуються і послідовно використовуються залежно від віку дітей, місця в режимі дня, сезону.
Робота закладу дошкільної освіти в цілому спрямовується на підтримку, збереження та розвиток здорового способу життя дитини дошкільного віку.
Передумови збереження здоров’я дитини:
- Гуманістична спрямованість освітньо-виховного процесу: повага до дитини, віра в її можливості, відсутність критиканства, об’єктивно-оптимістичний аналіз досягнень вихованця.
- Встановлення доброзичливих стосунків: водночас поєднання доброзичливого ставлення педагога з об’єктивною вимогливістю. Урахування базових можливостей дитини та результативності її здобутків.
- Надання кожній дитині можливості почуватися щасливою.
- Забезпечення оптимальної реалізації особистісного потенціалу кожної дитини (зникає елемент невдоволення через неуспішність).
- Застосування особистісно значущих способів діяльності, завдань різних видів та рівнів.
- Особистісна налаштованість працівників дошкільного навчального закладу і батьків на збереження здоров’я малюків як основного елементу загальнолюдської культури.
- Забезпечення оптимальної активної життєдіяльності дітей.
- Відхід від декларативного стилю виховання на користь дієвого.
- Усвідомлення дорослими того незаперечного факту, що навчають не лише ті норми і правила, які ми озвучуємо, а й наше поводження в повсякденному житті. Саме наша поведінка щодня, щохвилини є яскравим прикладом для наслідування.
- Відповідність процесу життєдіяльності дітей нормам безпечного та здорового способу життя, які декларуємо. (Абсурдно роз’яснювати дітям значення позитивних емоцій, а в реальному житті повсякчас гримати на них, застосовувати покарання тощо). Здоровий спосіб життя має бути не лише засобом досягнення міцного здоров’я, а нормою щоденного життя.
Пріоритетні напрями фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільному закладі:
- учити дітей дбати про своє здоров’я;
- розвивати потребу в щоденній руховій діяльності;
- розвивати фізичні якості, формувати навички володіння основними рухами та руховими діями;
- підтримувати у дітей інтерес до різних видів спорту, занять фізкультурою, плаванням;
- забезпечувати взаємодію педагогів, медичних працівників та батьків у питаннях зміцнення психічного, фізичного здоровя дітей та формування у них здорового способу життя.
Засоби фізичного виховання та розвитку дошкільнят
У нашому закладі дошкільної освіти використовується комплекс різних засобів з фізичного виховання та розвитку малюків: фізичні вправи (гімнастика, ігри, плавання, елементи спорту і туризму), природне середовище (повітря, сонце, вода), гігієнічні чинники (режим харчування, сну, занять і відпочинку, гігієна одягу, взуття, обладнання тощо). Поряд з традиційними засобами фізичного виховання, оздоровлення дошкільників у практиці роботи закладу знаходять місце сучасні здоров’язбережувальні інновації, наприклад: фітболгімнастика – вправи з використанням м’яча, що має певні властивості (розмір, колір, запах, пружність), які застосовуються з оздоровчою метою; степ-аеробіка – має оздоровчий вплив на весь організм, допомагає активізувати його захисні сили.
До фізкультурно-оздоровчої роботи відносяться такі форми: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультурні хвилинки, паузи, загартувальні процедури.
Заходи фізкультурно-оздоровчої роботи у закладі дошкільної освіти № 11
№ з/п | Організаційні форми роботи | Вікові групи | Час проведення,тривалість |
1. | Ранкова гімнастика(у літній період – на свіжому повітрі, взимку – в добре провітреному приміщенні) | Всі групи | За розкладом |
Групи раннього віку | 4 – 5 хв. | ||
ІІ молодші групи | 5– 6 хв. | ||
Середні групи | 6 – 8 хв. | ||
Старші групи | 8 – 12 хв. | ||
2. | Гімнастика після денного сну | Всі групи | 6 –12 хв. |
3. | Фізкультурні заняття | Всі групи | |
Групи раннього віку | 7 – 10 хв. | ||
ІІ молодші групи | 15 – 20 хв. | ||
Середні групи | 20 – 25 хв. | ||
Старші групи | 25 – 30 (40) хв. | ||
4. | Заняття з плавання | Групи раннього віку | 10-15 хв |
ІІ молодші групи | 15 – 20 хв | ||
Середні групи | 20 – 25 хв. | ||
Старші групи | 25 – 30 хв. | ||
5. | Фізкультхвилинки | Середні групи | 1 – 2 хв. |
Старші групи | 1 – 2 хв. | ||
6. | Фізкультпаузи (динамічні перерви) | Всі групи | Між заняттями від 5 до 10 хв. |
7. | Загартувальні процедури | Всі групи | Згідно з режимом дня |
8. | Фізкультурні свята(двічі – тричі на рік) | Середні групи | 40 – 50 хв. |
Старші групи | 50 – 60 хв. | ||
9. |
Фізкультурні розваги (один- раз на місяць) |
Всі групи | ІІ половина дня |
Групи раннього віку | 15 – 20 хв. | ||
ІІ молодші групи | 25 – 30 хв. | ||
Середні групи | 30 – 35 хв. | ||
Старші групи | 35 – 40 хв. | ||
10. | Походи за межі дошкільного закладу (дитячий туризм)
1 раз в тиждень, коли немає занять з фізкультури і занять в басейні |
ІІ молодші групи | 15 – 20 хв. |
Середні групи | 20 – 25 хв. | ||
Старші групи | 25 – 30 хв. (в один бік) | ||
11. | Рухливі ігри (сюжетні, безсюжетні, народні, спортивні) | Всі групи | Щодня |
12. | Самостійна рухова діяльність | Всі групи | Вільні від занять години |
13. | День здоров’я | Всі групи | День місяця, коли запланована фізкультурна розвага |
14. | Тиждень здоров’я | Всі групи | Під час канікул |
15. | Індивідуальна робота з фізичного розвитку з однією дитиною чи з підгрупою по 2 – 4 дітей | Всі групи | Щодня |