Як стимулювати розвиток мовлення у малюка

Словниковий запас дитини віком рік-півтора роки складається з 5-20 слів. Можливо, малюк вже вимовляє словосполучення з двох слів.
Як ви думаєте, коли треба починати розвивати мовлення малюка? Правильно, приблизно на 30 тижні вагітності. Дитина вже чує мамин і татів голос, значить, можна з нею розмовляти і співати їй.
Від народження до 6 місяців проходить передмовна фаза. Спочатку малюк тільки крекче, плаче і кричить. Це важливий етап: саме так розвивається мовний апарат, дихальна система і голос. Незабаром дитина починає не тільки розрізняти голоси батьків, але і реагувати на них. Поки ще не на слова, а на інтонацію. До двох місяців з’являється гуління, а до чотирьох – лепет. Тепер вже звуки, що видаються малюком, схожі на людську мову – це наслідування того, що чує дитина.
Друга фаза – становлення звуків. Приблизно з 6 місяців до року малюк вже вимовляє зрозумілі звуки і звукосполучення: «ба», «па», «ма», «да».
Третя фаза – становлення активної мови. Вона починається приблизно в рік і триває до трьох років, іноді довше. Малюк знає набагато більше, ніж може вимовити. Саме зараз з’являються смішні слівця, які батьки охоче згадують потім все життя. Нерідко дитина злиться, якщо оточуючі не розуміють, чого вона хоче. Мова формується як звуконаслідування. Малюк просто повторює ті звуки, які вимовляє мама, тато чи бабуся, і саме так, як чує.
Порада
Розмовляйте з дитиною з самого раннього віку. Нехай вона чує ваш спокійний голос, який описує, що ви робите. Буквально коментуйте кожну вашу дію.
Як же розвивати мову малюка?
1.Не використовуйте «дитячу» мову. Вийде так, що між собою ви будете говорити «машина», а для малюка – «бібіка». Дитині буде важче співвіднести предмет і слово. А пізніше йому доведеться перенавчатися з сюсюкання на «дорослу» мову. Але називайте предмети одними і тими ж, найпростішими словами. «Машина», а не «автомобіль».
2.Телевізор, планшет, комп’ютер говорити не навчать. Тому сенс в розвиваючих мовних програмах і мультиках є тільки тоді, коли мама або тато коментують їх для дитини. Інакше планшет стає ворогом мови: з ним говорити не потрібно, достатньо натиснути на кнопку або на екран.
3.Займайтеся фізкультурою з малюком, розвивайте велику і дрібну моторику, робіть зарядку, пальчикову гімнастику і масаж. Так ви стимулюєте нервові закінчення малюка, розвиваючи мозок.
4.Іноді у дитини не виходить говорити, коли у неї погано розвинений мовний апарат – губи, язик, м’язи обличчя. Такий недолік у розвитку може бути спричинений пустушкою. Для дитини другого року життя пустушка є зайвою. Для розвитку мовного апарату робіть гімнастику артикуляції – «гімнастику для язичка».
5.Читайте дитині щодня, спонукаючи її договорювати останні слова у віршах. Говоріть з малюком чітко, повільно, називайте і показуйте навколишні предмети. Запрошуйте в гості дітей, які вже вміють говорити.
6.Слідкуйте, щоб в раціоні малюка було достатньо продуктів, що містять йод, залізо і «розумні ліпіди» – Омега-3 і Омега-6.
7.Не поспішайте виконувати прохання дитини по вказівному жесту. Дайте їй спробувати сказати вам, що вона хоче.
Порада
Якщо малюк довго не гулить і не белькотить, обов’язково перевірте його слух. І не пропускайте візитів до невролога, якщо мова затримується. Рекомендації фахівця допоможуть вам «розговорити» маленького мовчуна.